۱. دوربین ثبت تخلفات سرعت لحظه‌ای و سرعت میانگین و ثبت تخلف سرعت غیر مجاز:

سامانه ثبت سرعت لحظه‌ای نقش اصلی را در عملیات کنترل هوشمند و نامحسوس ترافیک ایفا می‌کند و پلیس تنها نقش نظارت بر عملکرد این سامانه­ ها و اجرای قوانین را به عهده دارد.

از سال‌های نه چندان دور استفاده از رادار برای تشخیص سرعت خودروها در دستور کار مدیریت شهرها و جاده‌ها بوده ست. تئوری سیستم‌های راداری ارسال و دریافت طول موج خاصی از امواج الکترومغناظیسی و بررسی تغییرات موج بازگشتی است.

امروزه با استفاده از الگوریتم‌های پردازش تصویر می‌توان سرعت حرکت خودرو را بدست آورد تا از دیتای بدست آمده از این روش برای ثبت تخلف سرعت غیر مجاز خودروها بهره برد. گفتنی است که استفاده از روش دو دیدی (Stereo vision) یا Radar  جهت سرعت‌سنجی لحظه‌ای راهکار دقیق‌تر و مطمئن‌تری است اما برای پروژه‌هایی با ملاحظات اقتصادی می‌توان از روش‌های مبتنی بر پلاک با مقدار کمتری دقت استفاده نمود.

برای ثبت سرعت متوسط نیز دو یا چند نقطه از مسیر به دوربین‌های ثبت سرعت لحظه‌ای مجهز می‌شوند. با توجه به ثابت بودن فاصله مکانی دو دوربین و مشخص بودن زمانی که خودروی مورد نظر از کنار هر یک از دوربین‌ها عبور کرده است و با تقسیم فاصله به بازه زمانی؛ سرعت متوسط خودرو بین دو محل بدست می‌آید. بدین ترتیب در صورتی که خودروی عبوری در محل دوربین از سرعت خود بکاهد و در میان دوربین‌ها به سرعتش اضافه کند، سرعت متوسط خودرو افزوده شده و متخلف شناخته خواهد شد.

۲. دوربین ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز (Red Light):

عدم توقف در پشت خط سفید، توقف خودرو بر روی خط عابر پیاده و عبور از چراغ قرمز از جمله تخلفاتی است که همیشه شاهد آن‌ها هستیم. تخلفاتی که منجر به بروز حوادث جرحی، ایجاد اختلال در تردد عابرین پیاده و وسایل نقلیه می­شود. پر واضح است که است بسیاری از آسیب دیدگان این تخلفات، عابرین پیاده­ای هستند که در حال عبور از تقاطع بوده‌اند.

نظر به اهمیت این موضوع، اقدام به راه­اندازی سامانه هوشمند پایش تقاطع و ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز (Red Light) خواهد شد که از جمله قابلیت‌های این سامانه می­توان به مواردی نظیر محاسبه میزان تردد خودروهای عبوری از تقاطع، ثبت تخلفاتی نظیر عبور از چراغ قرمز، توقف بر روی خط سفید، و توقف بر روی خط عابر پیاده اشاره کرد.

۳. دوربین کنترل مکانیزه طرح ترافیک و طرح زوج و فرد:

این سامانه در راستای ساماندهی وضعیت ترافیکی محدوده مرکزی شهرها طراحی و اجرا می‌شود. روش کار این سامانه به نحوی است که کلیه خودروهای وارد شده به محدوده طرح ترافیک پلاک خوانی شده و پس از فیلتر شدن خودروهای مجاز برگ جریمه برای خودروهای متخلف صادر می‌گردد. بدیهی ‌است با طراحی مناسب سامانه، متقاضیان ورود به محدوده طرح ترافیک در بازه‌های زمانی روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالیانه می‌توانند نسبت به ارائه و ثبت مشخصات خود در سامانه مکانیزه شهر اقدام نموده و پس از احراز شرایط و  اخذ مجوز مربوطه  به محدوده طرح ترافیک وارد شوند. از جمله مزایای این طرح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی
  • بهبود عملکرد و افزایش سرعت پاسخ خودروهای امدادی
  • کاهش مصرف انرژی
  • افزایش ایمنی تردد در معابر محدوده طرح ترافیک
  • کاهش آلودگی‌های صوتی و زیست محیطی
  • کاهش زمان در سفرهای درون شهری
  • کاهش تردد غیر ضروری خودروهای شخصی در ساعات اوج ترافیک

 

در این سامانه تصویر دوربین‌های نصب شده در تقاطع پردازش شده و در صورت استفاده از تکنولوژی‌های خاص دو دیدی (Stereo vision) ، امکان شمارش تردد مسیرهای گردشی (اعم از چپ گرد، راست گرد و آزاد) نیز وجود دارد.

علاوه بر این ثبت و گزارش کلیه ترددها و ثبت سرعت لحظه‌ای خودروها داده‌های مناسبی هستند که کاربرد ویژه‌ای در سامانه‌هایی از قبیل سامانه کنترل مکانیزه طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و سامانه ثبت سرعت لحظه‌ای و سرعت میانگین و ثبت تخلف سرعت غیر مجاز خواهند داشت.

از جمله مزایای این طرح میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسهیل در اعمال قانون و عدم نیاز به حضور فیزیکی پلیس در تقاطع
  • امکان اعمال یکسان قانون برای همه شهروندان در تمامی ساعات روز
  • بهبود وضعیت نظم و انضباط ترافیکی در تقاطع
  • کاستن زمان معطلی عابران پیاده و خودروها در عبور از تقاطع
  • تسهیل تردد و افزایش ایمنی عابران پیاده در گذر از تقاطع­ها
  • مساعدت در کاهش تخلف عبور از چراغ قرمز و در نتیجه کاهش تصادفات ناشی از این تخلف

۴. دوربین پلاک خوان ثبت تردد خودروها در ورودی و خروجی شهر ها :

با نصب و راه‌اندازی این سامانه در نقاط مختلف معابر شهری می‌توان ثبت تصویری پلاک تمامی خودروهای عبوری از معابر مورد نظر مدیریت شهری را استخراج و نگهداری نمود.

ثبت پلاک خودروها به همراه زمان دقیق تردد و درج محل عبور خودرو، اطلاعات ارزشمندی است که مبنای ارزش افزوده فراوانی برای مدیریت شهر خواهد بود.

۵. دوربین ثبت تخلفات ورود به خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی:

این سامانه به منظور مدیریت و نظارت بر خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی طراحی و اجرا می‌شود. حذف پول خرد، ارتقاء سطح کارایی ناوگان حمل و نقل عمومی، ایجاد ابزار کنترل و نظارت جهت مدیریت بهینه ناوگان، امکان جمع آوری و پردازش اطلاعات در سطوح کارشناسی و مدیریتی به منظور برنامه ریزی آتی و افزایش پتانسیل عملکردی ناوگان از اهداف بکارگیری این سامانه استبا بکارگیری این سامانه امکانات زیر در اختیار شهروندان و رانندگان خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی قرارخواهد گرفت:

  • اطلاع رسانی به شهروندان با استفاده از سیستم اطلاع رسانی صوتی و متنی داخل کابین اتوبوس
  • سیستم اطلاع رسانی متنی به شهروندان حاضر در ایستگاه اتوبوس
  • سیستم اطلاع رسانی به شهروندان از طریق پیامک و وب سایت
  • مدیریت و کنترل ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی در مرکز مکانیزه کنترل ترافیک با استفاده از AVL Server
  • ردیابی خودرویی مجهز به صفحه نمایشگر به منظور مشاهده موقعیت لحظه ای خودرو بر روی نقشه
  • رهیابی به سمت آدرس مورد نظر شهروندان
  • ارائه تبلیغات و اخبار بر روی صفحه نمایش داخلی خودرو
  • ارسال و دریافت پیام به صورت متن بین مرکز و راننده
  • امکان پرداخت کرایه توسط شهروندان با استفاده از کارت شهروندی
  • امکان فعال سازی و شروع به کار سامانه با استفاده از کارت شناسایی راننده
  • قابلیت استفاده از سامانه توسط شهروندان به صورت گروهی و در اختیار

۶. دوربین ثبت تخلف ورود غیر مجاز خودروهای سنگین به معابر شهری:

تردد خودروهای سنگین در معابر شهری و ورود غیر مجاز آنها به محدوده‌های شهری از جمله معضلات ترافیکی امروزی شهرهاست. از سوی دیگر با توجه به پر رنگ‌تر شدن نقش کمربندی کلان شهرها به عنوان عامل کنترل آلودگی هوا، نیاز به طراحی و اجرای سامانه‌ای که تردد و تخلف خودروهای سنگین را با همراه تصویر مربوطه ثبت نماید اهمیت دو چندانی یافته است.

عملکرد این سامانه تا حد زیادی مشابه با عملکرد سامانه‌های کنترل ترافیک و زوج و فرد خواهد بود به نحوی که خودروهای وارد شده به معابر مذکور پلاک خوانی شده و پس از فیلتر شدن خودروهای مجاز، برگ جریمه برای خودرو‌های متخلف صادر می‌گردد.

۶. دوربین ثبت تخلف ورود غیر مجاز خودروهای سنگین به معابر شهری:

تردد خودروهای سنگین در معابر شهری و ورود غیر مجاز آنها به محدوده‌های شهری از جمله معضلات ترافیکی امروزی شهرهاست. از سوی دیگر با توجه به پر رنگ‌تر شدن نقش کمربندی کلان شهرها به عنوان عامل کنترل آلودگی هوا، نیاز به طراحی و اجرای سامانه‌ای که تردد و تخلف خودروهای سنگین را با همراه تصویر مربوطه ثبت نماید اهمیت دو چندانی یافته است.

عملکرد این سامانه تا حد زیادی مشابه با عملکرد سامانه‌های کنترل ترافیک و زوج و فرد خواهد بود به نحوی که خودروهای وارد شده به معابر مذکور پلاک خوانی شده و پس از فیلتر شدن خودروهای مجاز، برگ جریمه برای خودرو‌های متخلف صادر می‌گردد.

همچنین گفتنی است که با انتخاب هوشمندانه تجهیزات اصلی سامانه‌های کنترل مکانیزه طرح ترافیک، طرح زوج و فرد، ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، ثبت تخلف سرعت غیر مجاز و … قابلیت مذکور به عنوان یک ارزش افزوده جانبی در آن سامانه‌ها قابل استفاده خواهد بود.

۸. دوربین ثبت تخلف ورود ممنوع:

عادی شدن تردد در معابر ورود ممنوع برای رانندگان متخلف علی رغم وجود تابلوها و حادثه‌خیز بودن این تخلف به شکلی است که روزانه در برخی گلوگاه‌ها تصادفات جرحی متعددی رخ می‌دهد. اهمیت جلوگیری از این تخلف موجب شد که طرح ویژه برخورد با تخلف ورود ممنوع در شهرها آغاز شود. همانگونه که آمارها نشان می‌دهد، بکارگیری این سامانه میزان تصادفات جرحی در شهرهای بزرگ کاهش قابل توجهی داشته است. عملکرد این سامانه به نحوی است که با نصب دوربین مخصوص ثبت تخلف ورود ممنوع در انتهای مسیر یک طرفه، ورود هرگونه خودرو به مسیر پلاک خوانی شده و متناسب با قوانین جاری کشور، برگ جریمه برای خودرو‌های متخلف صادر می‌گردد.

۹. دوربین ثبت تخلف سرعت غیر مجاز و تعویض لاین در تونل‌های شهری:

علاوه بر لزوم اعمال تدابیر مدیریتی یکپارچه در طرح جامع مراکز مکانیزه کنترل ترافیک، مدیریت غیرمتمرکز و تخصصی برخی معابر شهری بر اساس مقتضیات محلی و منطقه‌ای مانند تونل‌های شهری امری اجتناب ناپذیر است. طراحی و پیاده سازی سامانه‌های هوشمند تأسیساتی و ترافیکی و تاسیس اتاق کنترل محلی تونل‌های شهری از اولویت‌های اصلی طراحی مراکز مکانیزه کنترل ترافیک است.

۰۴۳.jpgبرای نمونه تونل توحید تهران که یکی از طولانی‌ترین تونل‌های شهری ایران به طول ۲۱۳۶ متر واقع در بزرگراه چمران – نواب است بر اساس جدیدترین تکنولوژی‌های مدیریت هوشمند حمل و نقل و مطابق با استانداردهای جهانی هوشمندسازی و استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت مرکزی تونل کنترل می‌شود. این سامانه با امکاناتی که در اختیار بهره‌بردار قرار می‌دهد، امکان نظارت بر وضعیت رفت و آمد خودروها و همچنین تجهیزات نصب شده درون تونل را فراهم می‌سازد. مرکز کنترل محلی تونل توحید نیز مجهز به اتاق مانیتورینگ مجهزی است که به هنگام وقوع اتفاق، عملکرد خودکار و هوشمند نرم‌افزار از طریق مانیتورینگ پیشرفته قابل نظارت و پیگیری است و همچنین در صورت لزوم، کاربر می‌تواند تونل را به صورت دستی کنترل نماید.


شرکت تاجران جاده ابریشم با توانایی فنی نرم افزاری و سخت افزاری بومی با در اختیار داشتن نیروهای متخصص رشته های مهندسی کامپیوتر و پردازش تصویر ، الکترونیک ، مکاترونیک در سطح کارشناسی ارشد و دکتری در طراحی ، ساخت و تولید انواع سامانه ها و دوربین های ثبت تخلفات رانندگی مطابق با الزامات فنی پلیس راهور ناجا با بیش از ۱۲ سال تجربه اجرایی و بیش از ۵۰ پروژه ملی و شهری در کشور ضمن ارائه راهکاری جامع و بهینه در حوزه ایجاد مراکز مکانیزه کنترل ترافیک که قابل بکارگیری فرا ملی، ملی و منطقه‌ای است، قادر است مراحل اجرائی پروژه‌ هوشمندسازی شهری را از طراحی، تولید و تأمین و نصب و راه‌اندازی سیستم تا آموزش، تعمیر و نگهداری و پشتیبانی فنی کامل را بر عهده گیرد.