مراکز مکانیزه کنترل ترافیک با هدف استفاده بهینه از معابر شهری، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و آلودگیهای ناشی از ترافیک و دستیابی شهروندان به اطلاعات ترافیک جهت اتنخاب مسیر مناسب ایجاد میشوند.
مرکز کنترل هوشمند ترافیک در تمام دنیا به عنوان پایگاه مرکزی اطلاعات و فرمان ها محسوب میشود که با استفاده از سخت افزارها و نرم افزارهای متعدد، نیروها و اپراتورهای مجرب می تواند نسبت به جمع آوری، پردازش و ارسال اطلاعات مربوط به ترافیک و تمام مسائل شهری اقدام می کند. با توجه به افزایش روز افزون خودروها از یک سو و تغییر کاربری و توسعه همیشگی معابر شهری از سوی دیگر کنترل ترافیک در شهرها نیازمند رویکردها و راهبردهای پیچیده ای است.
در تمام شهرهای بزرگ و پیشرفته دنیا به منظور ارتقاء مدیریت شهری جهت نظارت بر رویدادها و وقایع اثرگذار شهر، از فن آوریهای نوین استفاده میشود و با استقرار ساختاری یکپارچه به عنوان مرکز فرماندهی شهر، امکان اعمال تدابیر مدیریتی و امنیتی در خصوص رویدادها و حوادث مختلف شهر فراهم میگردد.
مراکز مکانیزه کنترل ترافیک با هدف دستیابی مردم و رانندگان به اطلاعات ترافیکی جهت انتخاب مسیر، استفاده بهینه از معابر شهری، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگیهای ناشی از ترافیک و ایجاد یک سیستم مدیریت یکپارچه ترافیک مورد بهره برداری قرار میگیرد.
امروزه در ساختار مراکز مکانیزه کنترل ترافیک، نمایندگان نهادها و سازمانهای مختلف عمومی، انتظامی، نظامی، امنیتی و نیز کارشناسان مراکز مرتبط با فعالیتهای خدمات شهری و حوزههای تخصصی مدیریت شهری حضور دارند و علیرغم اینکه این مرکز «مرکز کنترل ترافیک شهر» نامیده میشود، اما مقوله «مدیریت ترافیک» تنها یکی از ابعاد مهم و کلیدی مسئولیتهای این مرکز است.
بعنوان نمونه مرکز کنترل ترافیک تهران , و همچنین مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک ناجا ( مانیتورینگ فاتب) که در سال ۱۳۹۷ تاسیس شده است به عنوان مرکز فرماندهی شهر تهران، ارگان هماهنگ کننده ۱۶ نهاد و سازمان درگیر در حوزه ترافیک و خدمات شهری است.
مراکز مکانیزه کنترل ترافیک، بخشهای مختلفی اعم از استودیو رادیو، سالن نمایندگان سازمانها، اتاق پلیس راهنمایی و رانندگی، سالن کارشناسان، سالن نظارت تصویری و فضای سرورها را در برمیگیرد. بدیهی است این مجموعه علاوه بر قابلیتهای اصلی مراکز کنترل ترافیک، در مواقع بحران به عنوان مرکز تصمیمگیری، برنامه ریزی و نظارت بر حوادث پیش آمده به صورت مقطعی مورد بهره برداری مدیران ارشد قرار خواهد گرفت.
مکانیزه کنترل ترافیک، با بکارگیری سیستمهای الکترونیکی، براساس جریان مدیریت به هنگام ترافیک و با جمعآوری، تقسیم و پردازش اطلاعات مربوط به ترافیک کارآیی امکانات موجود را بالا میبرد. عملکرد مرکز مکانیزه کنترل ترافیک، به گونهای است که با استفاده از آخرین دستاوردهای مهندسی ترافیک، فنآوریهای مخابراتی و الکترونیکی در راستای بهرهوری کامل از پتانسیلها و ظرفیتهای ناوگان حمل و نقل عمومی شهری متمرکز شده است. بدین منظور طیف وسیعی از فعالیتها جهت ایجاد مدیریت جامع و یکپارچه ترافیک شهر با استفاده از ابزارهای هوشمند و تکنولوژی روز مخابرات و الکترونیک به شرح زیر فراهم میگردند:
این سامانه در راستای ساماندهی وضعیت ترافیکی معابر و شریانهای اصلی شهرها طراحی و اجرا میشود. روش کار این سامانه به نحوی است که با استفاده از اطلاعات دریافتی از دوربینهای نظارت تصویری و سایر ابزار الکترونیکس منصوب در سطح شهر، رویدادها و سوانح ترافیکی و غیر ترافیکی سطح شهر از طریق تابلوهای اطلاعرسانی، نقشه آنلاین ترافیکی، رادیو، ارسال پیامک و … با اطلاع شهروندان رسیده و مردم را از وضعیت ترافیکی معابر مطلع میسازد.
امروزه تابلو های پیام متغیر خبری(VMS) از ضروریات بهرهبرداری مطلوب از جادهها و بزرگراهها بشمار میروند. این تابلوها دارای قابلیت نمایش متن و تصویر بوده و در تبلیغات عمومی و شهری، فروشگاهها، اماکن توریستی و مذهبی، سازمانها و … کاربری دارد.
از جمله مهم ترین اهداف بکارگیری این تابلو ها عبارتند از:
تردد خودروهای سنگین در معابر شهری و ورود غیر مجاز آنها به محدودههای شهری از جمله معضلات ترافیکی امروزی شهرهاست. از سوی دیگر با توجه به پر رنگتر شدن نقش کمربندی کلان شهرها به عنوان عامل کنترل آلودگی هوا، نیاز به طراحی و اجرای سامانهای که تردد و تخلف خودروهای سنگین را با همراه تصویر مربوطه ثبت نماید اهمیت دو چندانی یافته است.
عملکرد این سامانه تا حد زیادی مشابه با عملکرد سامانههای کنترل ترافیک و زوج و فرد خواهد بود به نحوی که خودروهای وارد شده به معابر مذکور پلاک خوانی شده و پس از فیلتر شدن خودروهای مجاز، برگ جریمه برای خودروهای متخلف صادر میگردد.
همچنین گفتنی است که با انتخاب هوشمندانه تجهیزات اصلی سامانههای کنترل مکانیزه طرح ترافیک، طرح زوج و فرد، ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، ثبت تخلف سرعت غیر مجاز و … قابلیت مذکور به عنوان یک ارزش افزوده جانبی در آن سامانهها قابل استفاده خواهد بود.
شرکت تاجران جاده ابریشم با توانایی فنی نرم افزاری و سخت افزاری بومی با در اختیار داشتن نیروهای متخصص رشته های مهندسی کامپیوتر و پردازش تصویر ، الکترونیک ، مکاترونیک در سطح کارشناسی ارشد و دکتری در طراحی ، ساخت و تولید انواع سامانه ها و دوربین های ثبت تخلفات رانندگی مطابق با الزامات فنی پلیس راهور ناجا با بیش از ۱۲ سال تجربه اجرایی و بیش از ۵۰ پروژه ملی و شهری در کشور ضمن ارائه راهکاری جامع و بهینه در حوزه ایجاد مراکز مکانیزه کنترل ترافیک که قابل بکارگیری فرا ملی، ملی و منطقهای است، قادر است مراحل اجرائی پروژه هوشمندسازی شهری را از طراحی، تولید و تأمین و نصب و راهاندازی سیستم تا آموزش، تعمیر و نگهداری و پشتیبانی فنی کامل را بر عهده گیرد.
jadeabrisham Company with registration number 297130 was established in 2007 in Tehran. This company is one of the main founders of designing, manufacturing and implementing ITS intelligent traffic systems in Iran, which uses the latest findings of technology such as machine vision, artificial intelligence, mechatronics and electronics, etc. and using the state of the art hardware equipment in the global market to design and manufacture Smart traffic systems. The latest product of this company with the registered trademark “Traffica” is designed to intelligently manage the transportation of cities.
Head Office: Unit 10, No. 15, Mirdamad Blvd., between Madar Square and Shariati St., Tehran, Iran
Email: Info@trafficacamera
Phone: 021-26404207 09122536248