۱. مراکز مکانیزه کنترل ترافیک:

مراکز مکانیزه کنترل ترافیک با هدف استفاده بهینه از معابر شهری، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و آلودگی­های ناشی از ترافیک و دستیابی شهروندان به اطلاعات ترافیک جهت اتنخاب مسیر مناسب ایجاد می‌شوند.

مرکز کنترل هوشمند ترافیک در تمام دنیا به عنوان پایگاه مرکزی اطلاعات و فرمان‌ ها محسوب می‌شود که با استفاده از سخت افزارها و نرم افزارهای متعدد، نیروها و اپراتورهای مجرب می تواند نسبت به جمع آوری، پردازش و ارسال اطلاعات مربوط به ترافیک و تمام مسائل شهری اقدام می کند. با توجه به افزایش روز افزون خودروها از یک سو و تغییر کاربری و توسعه همیشگی معابر شهری از سوی دیگر کنترل ترافیک در شهرها نیازمند رویکردها و راهبردهای پیچیده ای است.

در تمام شهرهای بزرگ و پیشرفته دنیا به منظور ارتقاء مدیریت شهری جهت نظارت بر رویدادها و وقایع اثرگذار شهر، از فن آوری‌های نوین استفاده می‌شود و با استقرار ساختاری یکپارچه به عنوان مرکز فرماندهی شهر، امکان اعمال تدابیر مدیریتی و امنیتی در خصوص رویدادها و حوادث مختلف شهر فراهم می‌گردد. 

مراکز مکانیزه کنترل ترافیک با هدف دستیابی مردم و رانندگان به اطلاعات ترافیکی جهت انتخاب مسیر، استفاده بهینه از معابر شهری، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی‌های ناشی از ترافیک و ایجاد یک سیستم مدیریت یکپارچه ترافیک مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

امروزه در ساختار مراکز مکانیزه کنترل ترافیک، نمایندگان نهادها و سازمان‌های مختلف عمومی، انتظامی، ‌نظامی، امنیتی و  نیز کارشناسان مراکز مرتبط با فعالیت‌های خدمات شهری و حوزه‌های تخصصی مدیریت شهری حضور دارند و علی‌رغم اینکه این مرکز «مرکز کنترل ترافیک شهر» نامیده می‌شود، اما مقوله «مدیریت ترافیک»  تنها یکی از ابعاد مهم و کلیدی مسئولیت‌های این مرکز است. 

بعنوان نمونه مرکز کنترل ترافیک تهران ,  و همچنین مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک ناجا ( مانیتورینگ فاتب) که در سال ۱۳۹۷ تاسیس شده است به عنوان مرکز فرماندهی شهر تهران، ارگان هماهنگ کننده ۱۶ نهاد و سازمان درگیر در حوزه ترافیک و خدمات شهری است.

۲. مزایای طراحی و ساخت مراکز مکانیزه کنترل ترافیک:

  • افزایش ضریب ایمنی در سفر
  • افزایش کیفیت حمل‌و نقل
  • افزایش رضایت شهروندان و ذی نفعان از بخش حمل‌ونقل
  • اطلاع‌رسانی جامع به مسافران و رانندگان
  • بهبود برنامه‌ریزی و زمان‌بندی حمل‌ونقل
  • بهبود و ارتقاء مدیریت حمل‌ونقل
  • ارتقاء ظرفیت جاده‌‌ها، بزرگراه‌ها و سایر معابر شهری
  • کنترل تردد و ثبت تخلف خودروها
  • کاهش تصادفات
  • کاهش مصرف انرژی
  • کاهش ترافیک

۳. معرفی مراکز مکانیزه کنترل ترافیک:

مراکز مکانیزه کنترل ترافیک، بخش­های مختلفی اعم از استودیو رادیو، سالن نمایندگان سازمان‌ها، اتاق پلیس راهنمایی و رانندگی، سالن کارشناسان، سالن نظارت تصویری و فضای سرورها را در برمی‌گیرد. بدیهی است این مجموعه علاوه بر قابلیت­های اصلی مراکز کنترل ترافیک، در مواقع بحران به عنوان مرکز تصمیم‌گیری، برنامه­ ریزی و نظارت بر حوادث پیش­ آمده به صورت مقطعی مورد بهره برداری مدیران ارشد قرار خواهد گرفت.

مکانیزه کنترل ترافیک، با بکارگیری سیستم­های الکترونیکی، براساس جریان مدیریت به هنگام ترافیک و با جمع‌آوری، تقسیم و پردازش اطلاعات مربوط به ترافیک کارآیی امکانات موجود را بالا می­برد. عملکرد مرکز مکانیزه کنترل ترافیک، به گونه‌ای است که با استفاده از آخرین دستاوردهای مهندسی ترافیک، فن‌آوری­های مخابراتی و الکترونیکی در راستای بهره­‌وری کامل از پتانسیل­ها و ظرفیت­های ناوگان حمل و نقل عمومی شهری متمرکز شده است. بدین منظور طیف وسیعی از فعالیت­ها جهت ایجاد مدیریت جامع و یکپارچه ترافیک شهر با استفاده از ابزارهای هوشمند و تکنولوژی روز مخابرات و الکترونیک به شرح زیر فراهم می‌گردند:

  • سامانه نظارت تصویری
  • سامانه کنترل مکانیزه طرح 
  • ترافیک و طرح زوج و فرد
  • سامانه مکانیزه پایش تقاطع و ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز
  • سامانه کنترل هوشمند و متمرکز چراغ­های راهنمایی
  • سامانه مدیریت و نظارت بر خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی

 

  • سامانه ثبت تخلف تردد غیر مجاز در مسیرهای ویژه اتوبوسرانی و تاکسیرانی
  • ثبت و ارایه آمار تردد خودروها (به تفکیک نوع خودرو اعم از سبک، سنگین، خصوصی، عمومی، نظامی، تشریفات و …) و جمع آوری و ارایه اطلاعات جامع مربوط به کلیه معابر شهری اعم از خیابان های اصلی، بزرگراه ها، تقاطع ها و…
  • سامانه مدیریت و نظارت بر تردد خودروهای سنگین و ثبت تخلف ورود غیر مجاز به معابر شهری
  • سامانه کشف خودروهای تحت تعقیب
  • سامانه ثبت سرعت لحظه‌ای و سرعت میانگین و ثبت تخلف سرعت غیر مجاز
  • سامانه نظارت بر معابر یک‌طرفه و ثبت تخلف ورود ممنوع
  • سامانه مدیریت و نظارت بر تونل‌های شهری
  • سامانه مدیریت و اطلاع رسانی وضعیت ترافیکی معابر به رانندگان و شهروندان از طریق برنامه های قابل نصب بر روی تلفن های همراه هوشمند، تابلوهای اطلاع رسانی شهری، رادیو و …
  • سامانه ثبت وقایع تاثیرگذار بر ترافیک جهت شناسایی سریع و ثبت وقایع مهم ترافیکی، تشخیص خرابی تجهیزات ترافیکی و ایجاد هماهنگی با سازمانهای مختلف اعم از اتوبوسرانی، آتش‌نشانی، اورژانس و …
  • مدیریت لحظه ­ای ترافیک به منظور بهره وری کامل از  پتانسیل ها و ظرفیت های ناوگان و شبکه حمل و نقل
  • طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت توقف گاه‌های متمرکز و حاشیه‌ای با هدف کاهش بار ترافیک، اطلاع‌رسانی به مردم و بهبود روند ترافیک در مناطق تجاری
  • مدیریت بحران (در مواقع حوادث غیرمترقبه و امداد رسانی)

۴. سامانه مدیریت و اطلاع رسانی وضعیت ترافیکی معابر:

این سامانه در راستای ساماندهی وضعیت ترافیکی معابر و شریان‌های اصلی شهرها طراحی و اجرا می‌شود. روش کار این سامانه به نحوی است که با استفاده از اطلاعات دریافتی از دوربین‌های نظارت تصویری و سایر ابزار الکترونیکس منصوب در سطح شهر، رویدادها و سوانح ترافیکی و غیر ترافیکی سطح شهر از طریق تابلوهای اطلاع‌رسانی، نقشه آنلاین ترافیکی، رادیو، ارسال پیامک و … با اطلاع شهروندان رسیده و مردم را از وضعیت ترافیکی معابر مطلع می‌سازد.
امروزه تابلو های پیام متغیر خبری(VMS)  از ضروریات بهره‌برداری مطلوب از جاده‌ها و بزرگراه‌ها بشمار می‌روند. این تابلوها دارای قابلیت نمایش متن و تصویر بوده و در تبلیغات عمومی و شهری، فروشگاه‌ها، اماکن توریستی و مذهبی، سازمان‌ها و … کاربری دارد.
از جمله مهم ترین اهداف بکارگیری این تابلو ها عبارتند از:

  • افزایش آگاهی افراد از خدمات نهادهای دولتی
  • ارتقاء سطح آگاهی و ایجاد فرهنگ ترافیک در میان شهروندان
  • اطلاع رسانی به رانندگان در صورت کندی یا انسداد در جریان ترافیک در شبکه معابر شهر به‌منظور تغییر مسیر یا کنترل سرعت خودروها
  • پیام رسانی بمنظور ملزم نمودن رانندگان به اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی امکان اجرای طرح هدایت خودکار وسایل نقلیه به‌منظور استفاده از پتانسیل‌های بالقوه شبکه معابر شهر به ویژه در ساعات اوج ترافیک

۶. سامانه ثبت وقایع تاثیرگذار بر ترافیک:

تردد خودروهای سنگین در معابر شهری و ورود غیر مجاز آنها به محدوده‌های شهری از جمله معضلات ترافیکی امروزی شهرهاست. از سوی دیگر با توجه به پر رنگ‌تر شدن نقش کمربندی کلان شهرها به عنوان عامل کنترل آلودگی هوا، نیاز به طراحی و اجرای سامانه‌ای که تردد و تخلف خودروهای سنگین را با همراه تصویر مربوطه ثبت نماید اهمیت دو چندانی یافته است.

عملکرد این سامانه تا حد زیادی مشابه با عملکرد سامانه‌های کنترل ترافیک و زوج و فرد خواهد بود به نحوی که خودروهای وارد شده به معابر مذکور پلاک خوانی شده و پس از فیلتر شدن خودروهای مجاز، برگ جریمه برای خودرو‌های متخلف صادر می‌گردد.

همچنین گفتنی است که با انتخاب هوشمندانه تجهیزات اصلی سامانه‌های کنترل مکانیزه طرح ترافیک، طرح زوج و فرد، ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، ثبت تخلف سرعت غیر مجاز و … قابلیت مذکور به عنوان یک ارزش افزوده جانبی در آن سامانه‌ها قابل استفاده خواهد بود.


شرکت تاجران جاده ابریشم با توانایی فنی نرم افزاری و سخت افزاری بومی با در اختیار داشتن نیروهای متخصص رشته های مهندسی کامپیوتر و پردازش تصویر ، الکترونیک ، مکاترونیک در سطح کارشناسی ارشد و دکتری در طراحی ، ساخت و تولید انواع سامانه ها و دوربین های ثبت تخلفات رانندگی مطابق با الزامات فنی پلیس راهور ناجا با بیش از ۱۲ سال تجربه اجرایی و بیش از ۵۰ پروژه ملی و شهری در کشور ضمن ارائه راهکاری جامع و بهینه در حوزه ایجاد مراکز مکانیزه کنترل ترافیک که قابل بکارگیری فرا ملی، ملی و منطقه‌ای است، قادر است مراحل اجرائی پروژه‌ هوشمندسازی شهری را از طراحی، تولید و تأمین و نصب و راه‌اندازی سیستم تا آموزش، تعمیر و نگهداری و پشتیبانی فنی کامل را بر عهده گیرد.